Blogia
javierdelgado

VALENCIA: NUEVO PARQUE CON HUERTOS Y PLANTAS AROMÁTICAS EN MARXALENES

VALENCIA: NUEVO PARQUE CON HUERTOS Y PLANTAS AROMÁTICAS EN MARXALENES

Valencia

La segunda fase del parque incluye huertos de árboles frutales y plantas aromáticas
05.02.09 -
El parque de Marxalenes por fin está completo. Tras la inauguración de la segunda fase, los vecinos ya pueden disfrutar de una de las zonas verdes más grandes de la ciudad. La ampliación del jardín se ha ideado como un homenaje a la casi extinta huerta valenciana. Prueba de ello son los pequeños campos de cultivo que se han situado en las inmediaciones de la Casa Lluna, que disponen de un sistema de riego tradicional (mediante inundación por canales) y en los que se han plantado gran variedad de especies vegetales, aunque con un criterio común: jugar con los aromas de la naturaleza. En los próximos meses los vecinos verán crecer perales, naranjos amargos, azofaifos, granados o membrilleros, así como plantas medicinales, desde la valeriana, la manzanilla o la salvia. Todas ellas perfectamente combinadas con varios rosales y arbustos de temporada.

La encargada de inaugurar la ampliación, que ha supuesto una inversión de tres millones de euros, fue la alcaldesa Rita Barberá, que acudió acompañada de gran parte de su equipo de Gobierno y de gran parte del vecindario, a juzgar por el séquito que la seguía durante el paseo por la zona verde. Desde niños que buscaban una foto hasta mayores que le planteaban los problemas del barrio. La extensión total del parque es de 80.000 metros cuadrados, aunque la zona inaugurada alcanza los 10.900.

Este espacio es un homenaje a la huerta y al pasado árabe de la ciudad, como demuestra el sistema de acequias que permite regar los pequeños campos de cultivo, denominados arriates. De hecho, se alimentan del agua almacenada en una gran alberca. Para llegar a la zona, se atraviesa un amplio palmeral compuesto por 118 ejemplares.

La ejecución total del parque ha corrido a cargo de la concejalía de Urbanismo, aunque desde ahora la gestión recaerá en la delegación de Parques y Jardines. Una vez terminada la ejecución, sólo quedará pendiente la restauración de tres inmueble históricos situados en el interior. La Casa Lluna, que se destinará a un centro para personas mayores, la Casa Voro, que se convertirá en un centro de juventud, y la vieja fábrica de aceite, para la que ya existe un proyecto de rehabilitación, según confirmó ayer la propia Barberá.

Cuando la alcaldesa acude a una inauguración, vuelve a despacho con los bolsillos llenos de peticiones vecinales. Ayer, algunos residentes criticaban la situación en que ha quedado su edificio. Se trata del inmueble de la avenida Portugal que se empotra en la zona verde y que queda fuera de ordenación ya que el suelo está grafiado como un jardín. Esto hace que los vecinos no tengan la posibilidad de vender o hipotecar la vivienda, lo que ha motivado que pongan el asunto en manos de sus abogados. Al estar incluido en la zona verde, ha sido necesario vallar la parte del parque que recae a la zona para evitar que la gente se cuele fuera del horario de apertura. Mientras, los vecinos piden soluciones.

2 comentarios

Marjaler -

Avís per a navegants i per als que escriuen el neologisme Marxalenes.
Juan B. Viñals Cebriá.
Marchalenes i el neologisme Marxalenes, són dos noms corromput, com diria el venerable Roque Chabás al no guardar cap relació semàntica amb l'originari MARJALENA (val) Segle XV. Just és reconèixer que les veus valencianes eren molt difícils de captar per les oïdes de l'amalgama de persones que componien les hosts de Jaume I, tal com ens queda demostrat en el Repartiment, on apareixen distorsionats els noms de ciutats i pobles, entre ells es troba el nostre poblat MARJALENA, amb els fonemes MARCHILIENA / MARCHILIENAM.
Dir per sempre i per-a sempre, que per haver nascut o ser habitants on abans es trobava la conca (fondalada) i voltants on es conformaven les terres marjalenques a la vora del riu, al septentrión d'extramurs de València (el territori arribava des-de Campanar fins a l'Alcúdia, al costat del pont de Serrans, a la part esquerra del riu Túria), el nostre gentilicio és MARJALER / MARJALERA.

La nostra pregunta és: Perquè els membres de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua i els seus acòlits, el mateix que l'Ajuntament de la nostra ciutat, que en altres qüestions tant han millorat aquest vell-raval-, però lamentablement ens priven d'una cosa molt intimo qual és el nostre històric i eufónico nom, retolat amb aquest vexatori cartell on diu.-Parque de Marxalenes?
"La filologia (del llatí Philologie i aquest del grec φιλολογία filologia," amor o interès per les paraules ") és la ciència que s'ocupa de l'estudi dels textos escrits, a través dels quals pretén reconstruir, el més fidelment possible, la cultura que va donar lloc a aquests textos i que subjau als mateixos. El filòleg se servis , per tant, l'estudi del llenguatge, la literatura i altres manifestacions escrites, quant constitueixen l'expressió d'una comunitat cultural determinada (...)”.Paragráf de Wiquipèdia. Que quede clar que els que hem nascut, els habitants o els que treballaven a les terres marjalenques de vora-riu Túria, som Marjalers, i no Marxaleners, conèixer la diferència és només qüestió de l'estudi de la ciència.

Marjaler (Que Marxalener no existís) -


Avís a navegants per als que escriuen el neologisme Marxalenes.

Marchalenes i el neologisme Marxalenes, dos noms corromputs, com ho diria el venerable Roque Chabás, referits a l'originari MARJALENA. Reconèixer que les veus valencianes eren molt difícils de captar per les oïdes de les hosts de Jaume I, com queda demostrat en el Repartiment, on apareix el nostre poblat amb els distorsionats fonemes MARCHILIENA / MARCHILIENAM.
Reblar per sempre que el nostre gentilici és MARJALER / MARJALERA, per haver nascut o ser habitants on abans es trobava la conca (hondonada), on es formaven-les terres Marjalenques de vora riu-situat al septentrió d'extramurs de València (des-de Campanar fins a l'Alcúdia, al costat de l'actual pont de Serrans, a la part esquerra del riu Túria).
¿Perquè l'Ajuntament de la nostra ciutat, que en moltes altres qüestions tant ha millorat aquest vell-raval-ens furta i priva del nostre històric i eufónic nom retolat amb aquest vexatori cartell on diu.-Parque de Marxalenes?
Donya Rita, Que Jo soc Marjaler. I no Marxaor.